ونوشه

J'accuse

ونوشه

J'accuse

بانویی از گواتمالا

    

 Le trésor le plus précieux, c'est de pouvoir rêver. Dans mes moments les plus difficiles et dans les situations les plus compliquées, j'ai pu rêver d'un avenir meilleur.

 

"گرانبها ترین گنجینه ی زندگی توان رویا دیدن است. دردشوارترین و پیچیده ترین لحظات زندگیم،  توانسته ام رویای آینده ای بهتر را در سر بپرورم."

 

ریگوبرتا مانچو تام Rigoberta Menchu Tum))

 

با استقلال گواتمالا در سال 1821، درگیریهای سیاسی و اغتشاشات، کشور را به کام خود فروبرد. به جز یک دوره ده ساله دولت دموکراتیک پس از 1945، کشور بستری از حوادث عیرمنتظره و کودتاها بوده است. یک سال پس از تولد ریگوبرتا، کشور صحنه حادثه ای مهم شد. در سال 1960، افسرانی علیه ژنرال فوئنتس، دیکتاتور عصر، شورش کردند. پس از شکست، این فسران به کوهها پناه برده و گروههای چریکی تشکیل دادند که به مدت 36 سال حملات مسلحانه را اداره کردند. در اقدامی تلافی جویانه، گروههای افراطی نیز نیروهای چریکی تشکیل دادند تا حتی آنهایی را که مشکوک به اقدامات سیاسی بودند از بین ببرند. و اینگونه بود که روستاها صحنه حوادث دهشتناک گشتند و روستائیان، که اکثر آنها متعلق به اقلیتهای قومی بودند، درگیر این نبردها شدند. 

ریگوبرتا و برادرانش ، که از شیفتگان عدالت بودند، در سال 1979 به کمیته وحدت روستائیان پیوستند. این کمیته که توسط پدر ریگوبرتا و دیگر بزرگان روستاهای مختلف ایجاد شده بود هدف نظامیان گشت. با خیانت یکی از روستائیان، برادر ریگوبرتا، پتروسینیو، در 16 سالگی دستگیر و مورد شکنجه های بسیار قرار گرفت. کمتراز 5 سال بعد، پدر ریگوبرتا که همراه دیگر همرزمانش سفارت اسپانیا را به اشغال درآورده بود توسط نیروهای رژیم به قتل رسید. و سه سال بعد مادرش ربوده شد و پس از مورد تجاوز قرار گرفتن و شکنجه های فراوان جسدش را در اطراف روستا پیدا کردند. ریگوبرتا به مکزیک پناه برد و مدت 10 سال، تحت حمایت کلیسای گواتمالا در تبعید به زندگی خود ادامه داد. برای استرداد حقوق بومیان استعمار شده، ریگوبرتا در اقدامات سازمان ملل متحد در این راستا شرکت جست. در فاصله سالهای 1983تا 1995 ، ریگوبرتا حضوری فعال در گردهمایی های سازمان ملل و کمیسیون حقوق بشر داشت. نوبل صلح در سال 1992 برای قدردانی از تلاشهایش در جهت احقاق حقوق مردمان بومی به وی اعطاء گشت. و او سمبل مبارزات عدالت جویانه شد.  در حالی نوبل به ریگوبرتا اعطاء گشت که 500 سال از کشف دنیای جدید توسط کریستف کلمب می گذشت. آنگونه که تاریخ نشان داده است استعمار هیچگاه حقوق  مردمان قاره ی آمریکا را محترم نشمرده است. با در آمد حاصل از نوبل، ریگوبرتا بنیاد ریگوبرتا مانچو تام را در 1993 بنا نهاد . از اهداف نهادی این بنیاد می توان اشاره کرد به: دفاع از حقوق مردمان بومی، گرامی داشتن صلح و دفاع از توسعه پایدار. 

در سال 1993، ریگوبرتا سفیر بومیان استعمار شده از سوی سازمان ملل متحد گشت. در چارچوب دومین کنفرانس جهانی حقوق بشر سازمان ملل، اولین گردهمایی مردمان بومی در مه 1993  با حضور بسیاری از نمایندگان آنها در گواتمالا برگزار شد.  در حال حاضر او سفیر بومیان استعمار شده یونسکو بوده و سکاندار اقدامات بومیان برای استقرار صلح می باشد. با وجود این اقدامات بشر دوستانه و مبارزات بی شمار است که 17 دانشگاه نامدار جهان دکترای افتخاری به وی اعطاء کرده اند و جوایز معتبر دیگری نیز دریافت کرده است.

منبع : Sa Sainteté le Dalai-Lama

 

شرح اندکی بود از آنچه بر ریگوبرتا گذشت و آنچه او  برای گرامی داشتن حقوق اقلیت ها انجام داد. بسیارند بزرگ زنان و مردانی که زند گی شان در مبارزه برای شرافت روح و جسم انسان  معنا می یابد. بسیاری از ما را لاف دفاع از تکریم حقوق انسانی است، حال آنکه نمی دانیم طلایه داران آن که بوده اند و چه بر آنها گذشته و می گذرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد